Varför pratar alla om digitalisering nu?

Vi har sedan många år vant oss vid ett samhälle som är fyllt av digitala tjänster och Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder.

Men helt plötsligt har digitalisering blivit ett modeord. Som om det är något helt nytt.

2016!

Staten och offentlig sektor vill digitalisera mer/bättre

Regeringen ska ta fram en digitaliseringsstrategi och har tillsatt ett digitaliseringsråd. DigitalsieringHäromdagen kunde vi läsa om (bostads-) och digitaliseringsminister Peter Eriksson som skulle besöka Lund och Helsingborg som jobbat framgångsrikt med detta. Min arbetsgivare Karlstads kommun, har tagit beslut om att ta fram en digitaliseringsstrategi som ska vara klar om ett år – 2017.

Så varför pratas det så mycket om digitalisering nu, 2016? Vi har jobbat så länge med att digitalisera att vi knappt minns hur det var på 90-talet och det är en helt naturlig del av de flesta svenskars jobb och fritid. Jo – sveriges offentliga sektor som var tidigt ute och främst i världen med digitalisering har halkat efter övriga världen (en aning) i flera internationella studier som SKL skriver om här. Vi har inte blivit sämre, men några länder har alltså gått förbi.

Framförallt sjunker vi i placeringar pga att vi är så dåliga på att samverka digitalt mellan olika myndigheter.

Nu ska vi alltså bli bäst i klassen igen.

Varför en digitaliseringsstrategi?

Vi ska ta fram strategier för digitalisering. Frågan är om en digitaliseringsstrategi löser problemet. Det är ungefär som när myndigheter och företag bestämmer att vi ska bli mer innovativa.

workshopJag har jobbat med verksamhets- och affärsutveckling i privat och offentlig sektor i över 10 år nu. Mitt fokus har alltid varit kund/medborgarens problem i fokus, samt genom att ha en så bred kunskap som möjligt om befintliga tekniska lösningar, kunna använda dem för att effektivisera och lösa problem med medborgaren/kunden i fokus. Man måste börja i den änden. Genom att börja i fel ände riskerar vi att slänga så enormt mycket pengar i sjön, som inte leder till nytta för medborgare och kunder.

 

Därför är jag skeptisk till en ren digitaliseringsstrategi. Digitalisering bör vara en naturlig del av ett företags eller offentlig sektors övergripande strategi för att nå de mål som finns uppsatta. Därför måste en alltid börja med att kartlägga vilka hinder som ska lösas för att nå målen. Sedan kan vi fråga oss – är digitalisering lösningen, eller måste vi lösa något annat först?

 

Att försäkringskassan, migrationsverket och arbetsförmedlingen har grava samarbetsproblem där människor kommer i kläm mellan myndigheterna vet vi sedan länge. Men att börja med att sätta en strategi för att de ska samverka kring digitalisering utan att först samordna styrdokument, ledning, direktiv med fokus på medborgaren kommer bara att sluta med en enorm kostnad för skattebetalarna och en fet plånbok hos några IT-konsulter.

Du gillar kanske

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *