Kundservice

Idag var det dags. Åldersutbyte av mobiltelefon på jobbet och dags för byte från en relativt stöt-tålig iphone 5s (den har åkt i golvet några ggr genom åren) till en desto mer känslig iphone 6s.

Efter inbytet på IT-avdelningen så gick jag raka vägen till Tele2-butiken i Karlstad för att köpa lämpligt skydd. Möttes av två otroligt trötta killar. Förklarade att jag hämtat ut en ny jobbtelefon (kommunen är Tele2:s absolut största kund i Karlstad och de flesta går till Tele2 butiken för att köpa tillbehören där) och behövde rejält skydd till den.

Trötta säljare

Två säljare hängde ensamma vid varsin säljstation och den ena orkade knappt höja blicken. Den ena killen hälsade åtminstone ordentligt och mötte mig.

Lite trött visade killen vilket fodral och vilket skärmskydd som gällde. Jag gjorde mitt bästa för att visa intresse och ge honom chansen att visa lite engagemang för mig som Tele2-kund genom min arbetsgivare.

-Finns det tåligare material? -Behöver jag något mer?.

Givna köpsignaler som en duktig säljare hade huggit direkt på. Men ingen respons.

Merförsäljning/Uppsälj

Här fanns alla möjligheter att fråga om bättre lurar, ett annat fodral eller varför inte fråga om jag även hade en privat telefon som behövde ett nytt fodral? Det är som regel på merförsäljning av tillbehör som marginalerna finns i en butik som säljer hemelektronik.

Men det klart – jag skulle inte förlänga något abonnemang och då finns som regel ingen provision att hämta för säljaren. Å andra sidan kunde han ha frågat vilket abonnemang jag och resten av familjen har på våra övriga telefoner.

Jag har blivit lite skadad genom åren efter att ha jobbat som butikssäljare och jobbat många år med kundservice och merförsäljning och reagerar alltid på hur vissa säljare och butiker kan göra ett så dåligt jobb och uppenbarligen ändå gå runt. Det är i sådana lägen man tänker att de tjänar alldeles för mycket på kunderna, om de kan ha så dålig kundservice att de ändå går runt.

Till slut tackade jag trevligt och lämnade butiken. Säljaren hade då inte lett vid något tillfälle under hela tiden jag var där och hans kollega orkade inte ens säga hej då.

God kundservice är så enkel. Det handlar om att visa intresse för kunden, le och och vara trevlig, avsluta med en trevlig fras – ha en trevlig dag. Det är så små saker som skulle kunna göra att jag kommer tillbaka eller rekommenderar butiken för andra istället för att känna att jag aldrig mer kommer att gå dit när det finns trevligare ställen – eller varför inte näthandel.

Du gillar kanske

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *