Mark Zuckerberg gjorde Trump till vinnare

Emanuel Karlsten gjorde för några veckor sedan ett experiment för att (ännu en gång – det har gjorts förr) bevisa att människor delar nyheter i sociala media utan att läsa innehållet. Karlsten skrev en artikel med rubriken “Forskare: Människor som inte läser böcker är smartare” och där även ingressen stödde rubriken.

Artikeln delades frekvent. Kanske pga rubriken, kanske pga innehållet i texten (läs själv om du missat).

Många medier har knäckt koden sedan länge. Framförallt Aftonbladet har skrivit irriterade rubriker sedan många år, bara för att länka vidare till något helt annat än det man förväntat sig. Jag slutade till slut att läsa Aftonbladet.se som ett nyårslöfte. Det var mitt första och enda nyårslöfte och inga problem att hålla.

SD knäckte också koden för flera år sedan. Alla rubriker som ger uppmärksamhet och delningar är bra rubriker – oavsett vad som är faktan bakom rubriken. Det märkliga är att inga andra partier förstått detta ännu. (Läs Ehsan Fadakars kolumn om detta i Aftonbladet) De fortsätter skriva debattartiklar och insändare och hoppas att människor ska orka läsa texter.

Vi har inte tid att läsa texter idag. Inte den här som jag skriver, inga insändare och ingen fakta. Och genom sociala media låter vi “någon annan” sålla i vad som är viktigt.

Facebooks roll i amerikanska valet

Så – vem vann egentligen valet i USA? Var det Trump som utnyttjade detta faktum att rubriker och mediautrymme ger sådan kännedom bland folket att det inte spelar någon roll vad han sagt? Eller var det Mark Zuckerberg som styrde vilka rubriker vi fick se?

Att Facebook styr vad vi vill (läs: får) se för innehåll är ingen hemlighet. Och att den som betalar för utrymme i vårt facebookflöde, får större utrymme, är heller ingen hemlighet. Så vem betalade mest? Hillary eller Donald? Eller vem hade Facebook störst vinning i att se som segrare?

Själv håller jag på att lämna Facebook och det är oerhört befriande. Jag har sedan länge stängt av hela mitt vän-flöde och nu håller jag på att succesivt rensa i min kontaktlista. Jag har inte skaffat messenger i mobilen och kommer inte att göra det, eftersom appen kräver ens godkännande för att använda telefonens mikrofon. Varför? Facebook jobbar redan med försök där “annonser” riktas efter att man lyssnat genom mikrofonen på vad människor säger. Så – vad kommer att hända när facebook lyssnar på miljarder användare? Vem kommer att vinna val då?

Jag kanske är konspiratorisk, men det här är fakta och det händer 1984… förlåt 2016.

Du gillar kanske

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *