Årets julklapp är ingen julklapp

Julhandeln väntas slå rekord i år igen! Har vi hört den förut?

Förra året omsatte den svenska julhandeln (eller rättare sagt hela den samlade detaljhandeln under December månad) ca 70 miljarder kronor. I år väntas den siffran stiga till ca 77 miljarder kronor. (Den rena julhandeln ligger på ca 10-15 miljarder).

Oavsett siffra. Vi fortsätter konsumera som aldrig förr.

Årets julklapp (som inte är annat än ett PR-jippo av Svensk handel) är virtual reality-glasögonen. Jag kräks lite varje år när nyheten om årets julklapp dimper ned. Det sista världen behöver är att vi köper ännu mer prylar som vi inte behöver.

Jag tänkte därför skriva något om min tolkning av årets (och alla års) julklappar när Naturskyddsföreningen lanserade årets fräschaste motreaktion – NR-glasögonen.

 

  1. Vi kan inte konsumera oss ur det faktum att vi släpper ut mer och mer CO2 och att svenskarna är sämst i världen på att utsläpp som beror på konsumtion av varor som produceras i andra länder. Vi konsumerar ihjäl oss.
  2. VR som teknik i all ära, men vi behöver inte ytterligare en skärm. Vi behöver mindre skärmtid. Jag är övertygad om att skärmtiden har en direkt koppling till de ökade sjuktalen i samhället. Vi har 24h på ett dygn, men vi har klämt in 3h smartphoneskärmtid per dygn på bekostnad av… vad?

Årets julklapp är därför enligt mig som alltid: gåvor till behövande, fattigdom, klimatprojekt. Om du ändå måste ge bort konsumtion något så köp en lokal tjänst. Evenemang, massage, en kurs eller liknande.

 

Du gillar kanske

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *