Gott nytt år

Jag har en gång i livet avgett ett nyårslöfte. Det var för några år sedan som jag tröttnade på att konstant trilla dit på aftonbladets rubriksättning och klicka in på en massa skit som inte hade med rubriken att göra. Jag valde att sluta läsa aftonbladet på nätet under ett år. Och jag höll mitt löfte.

Inre cirkel: 2016 Yttre cirkel: 2017
Inre cirkel: 2016
Yttre cirkel: 2017

Inför 2017 tänkte jag göra något liknande, eftersom jag är mästare på att i likhet med många andra svenskar zooma ut en stund från verkligheten och nyhetsknarka. Ett dåligt beteende som inte tillför något värde alls än en kort höjning av endorifinerna i kroppen.

Istället för nyårslöften så tänker jag i likhet med hur man sätter upp mål för sin verksamhet, sätta upp mål för mig själv enligt SMART-modellen (Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsbundet).

Efter att ha uppskattat hur jag fördelat min tid under 2016 så bekräftar det något jag redan vet: Sluta surfa med mobilen och få mer tid till träning, lek och fritid.

Så i följande prioriterade ordning är mina mål för 2017:

1. Sluta slösurfa på “nyhetssidor” och sociala media.

Mål: Att dra ned all onödig mobilanvändning till noll och därmed gå ned från 14h till 3,5h i veckan.

Expressen.se och Aftonbladet.se är helt uteslutna. Detta gäller i alla situationer och alla tider på dygnet.

Facebook är uteslutet. Jag har sedan ett år slagit av nyhetsflödet från alla vänner, samt rensat rejält i kontaktlistan (men för föreningslivet så måste jag kontrollera föreningsgrupper då det är där kommunikationen sker och jag använder appen i jobbet, så jag kan inte helt stänga av appen)

På instagram publicerar jag resultaten från min hobby fotografering. Målet är att inte använda instagram mer än max en dag i veckan för att publicera eventuella nya bilder.

Twitter kommer jag att fortsätta använda, framförallt som infokanal kring de ämnen jag tycker är intressanta.

2.  Gå och lägga mig i tid. Redan nu sover jag tillräckligt många timmar eftersom jag har lätt för att somna när jag lagt mig, men jag kan absolut förbättra min hälsa och hjärna genom att lägga mig ytterligare en halvtimme tidigare och genom det uppfylla mål nummer 3, nedan.

3. Läsa fler böcker. Jag älskar facklitteratur och i viss mån biografier, men har på senare år läst alldeles för lite. Målet får bli att läsa 10 böcker under året och göra det i 30min i anslutning till läggning.

4. Upprätta tränings/motionsdagbok. Jag tränar definitivt tillräckligt och gör det jag för stunden tycker är roligt, men jag känner att jag skulle vilja ha koll på hur mycket jag egentligen tränar. Eftersom jag inte tävlar varken mot andra eller mig själv längre så har jag heller inte något att mäta träningen mot. Jag inkluderar ofta träningen genom att cykla med rejält tempo till och från jobbet. Målet är att öka träningen från 3 till 5 timmar per vecka, samt att föra dagbok över träningen.

5. Träna utanför min comfortzone. Det här är det svåraste av mina mål för 2017. Jag har sagt det till mig själv förut men inte klarat av det. Men målet är att prova på minst tre nya träningsformer under 2017. (jag har t.ex svårt för gruppträning, så att gå på någon form av pass på gymet räknas som en ny träningsform. Att prova på en ny sport som t.ex. klättring är en annan)

6. Ringa en vän. Sociala media och meddelande-appar har tagit över en stor del av våra kontakter med vänner på bekostnad av att man hörs av. Målet är att ägna en del av den ökade fritiden till att ringa en vän och kolla läget minst en gång i veckan.

7. Kiteboard. Jag har en kite och har gått kurs, samt testat lite. Men det här är något jag verkligen skulle vilja utöva mer aktivt. Målet för 2017 får bli att komma ut och få upp draken minst en gång.

8. Motionslopp. Jag har inget behov av att tävla längre. Men det skulle vara kul att ha något mål att träna mot och att delta i ett lopp som samtidigt är en naturupplevelse. Om det är en MTB-tävling eller att paddla kajak igen, spelar ingen roll, men målet är att hitta ett lopp och genomföra det. (kanske vasaloppet, som en liten 40-årskris?).

Du gillar kanske

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *